Gravatar

#1 chandler75 17 år siden

Videreført fra http://www.filmz.dk/forum/item/23045/#33

Grunden til, at en tegneserie er dyrere, har nok også noget at gøre med at formatet generelt er større end en bog, og oftest indeholder farvesider.

"300" er helt klart værd at læse. Det er noget af det sidste rigtig gode Frank Miller, før han begyndte at blive sløset.

"The League of Extraordinary Gentlemen" kan også anbefales - selvom det anbefales af de to serier læses i den rigtige rækkefølge. Det er især guf for bibliofiler, da Alan Moore og tegneren Kevin O'Neill krydrer hver side med alle mulige obskure referencer til populærkulturen i slutningen af forrige århundrede. Der er endda udgivet to (rigtige) bøger af forfatteren Jess Nevins, der udelukkende omhandler referencerne i "League...".

"Kingdom Come" kunne jeg ikke lide, men den fantastisk miniserie "Marvels", af Kurt Busiek og Alex Ross, er lidt i samme stil, og omhandler Marvel universet - fra start til nu - set ud fra en almindelig dødelig mands synspunkt.

"The Sandman" er en stor mundfuld, men klart anbefalelsesværdig hvis man er til mytologi og det mørkere side af fantasy. Man kan starte med den første samling, "Pteludes & Nocturnes", og se om det er noget.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#2 ks 17 år siden

#1 - Sandman lyder virkelig spændende, så tror Preludes og Nocturnes får en chance. Jeg kan generelt godt lide den mørke side af de fleste ting :)

Derudover er jeg også faldet over en serie, der hedder 'Preacher'. Nogle der har læst nogle af bøgerne i den serie?
Gravatar

#3 chandler75 17 år siden

"Preacher" er en af mine top 5 tegneserier of all time.

Serien udkom 1995-2000, 66 numre i alt, samt en del one-shots (enketstående udgivelser), som alle er samlet i trade paperbacks. Serien er skrevet af irlænderen Garth Ennis, og omhandler en præst, der mister tilliden til gud og som bliver smeltet sammen med en himmelsk skabning. Han beslutter sig for at opsøge Gud og stille ham til regnskab. Undervejs får han følgeskab af en irsk vampyr og sin skydegale kæreste, og rejsen bringer dem ud på møde med hillbillies, lejemordere, sex-detektiver, vatikanet, a-bomber, en teenager ved navn Arseface (because he has a face like an arse), og mange, mange flere.

Serien er grafisk voldelig, sindsyg morsom, rørende, og underholdende hele vejen igennem. Når man har læst de første 10 numre er man hooked, og serien bliver kun bedre hen af vejen. Højst anbefalet. Kevin Smith skrev om serien: "More fun than going to the movies."

De første numre er samlet i traden "Gone to Texas".
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#4 Benway 17 år siden

Jeg ved ikke om jeg synes "Preacher" er særlig rørende, men den er afsindigt sjov. Gennemført dårlig smag og vulgær, men for pokker hvor lå jeg flad af grin over mange ting i den.

Jeg læser ikke mange tegneserier mere, men ellers så vil jeg anbefale:

"Sin City" (det siger næsten sig selv).

"Books of Magic". Den første samling der er skrevet af Neil Gaiman, og som blandt andet inkluderer John Constantine, der fornyligt som var at finde i filmen "Constantine" der dog ikke havde meget med ham at gøre.

"Grendel Tales: Four Devils, One Hell" som er smukt illustreret af den danske Teddy Kristiansen.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 filmz-gofferoffer 17 år siden

Preacher er god. Jeg synes, dens start var virkelig stærk, men jeg var virkelig skuffet over Ancient History. Den fortsatte ikke rigtigt historien, og jeg mistede lidt interessen. Serien er dog rigtig grotesk, fuld af morbid humor og uhyrligt blasfemisk. Jeg læser nok serien færdigt på et tidspunkt.

Sandman, derimod, havde en god start og har indtil nu ikke skuffet mig på nogen måde. Det er nok den bedste tegneserie, jeg nogensinde har læst, og den kan jeg varmt anbefale.

Har læst en enkelt bind af Lucifer-serien, som er en spin-off, skrevet af Mike Carrey. Den var faktisk meget interessant, mest fordi hovedpersonen er en rigtig skummel type.

The Dark Knight Returns kan også anbefales.

V For Vendetta er ligeledes en af mine favoritter. Moore er virkelig i sit es her, og det overraskende er de uddybede personer. Alle bliver klart defineret. Desuden er V, sammen med Sandman, Rorschach fra The Watchmen, Marv fra Sin City og Batman, blandt de fedeste karakterer i tegneserier.

Den tidligere nævnte League of Extraordinary Gentlemen kan også anbefales. Da jeg er lidt af en bogorm, elskede jeg simpelthen denne samling af karakterer.

Mangler dog stadig at få læst 300 og Kingdom Come. Nogen, der kan fortæller lidt om, hvad sidstnævnte handler om uden at komme med for mange spoilers? Tør nemlig ikke rigtigt læse om det på wikipedia, eftersom jeg tidligere har læst nogle plotreferater derinde og fået lidt for meget at vide.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#6 chandler75 17 år siden

"Kingdom Come" handler sådan set om DC universet 20 år ude i fremtiden, hvor alle de store helte efterhånden er blevet gamle, og hvor en ny og mere amoralsk og hårdfør gruppe helte står parate til at tage over. Det skaber naturligvis konflikt...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#7 Oh Daesu 17 år siden

Ud over de nævnte, vil jeg anbefale "Batman: The Long Halloween", "Batman: Dark Victory", "Batman: Hush", "Batman: Broken City", "Spider-man: Kraven's Last Hunt", "100 Bullets" og "The Walking Dead"
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/OhDaesu
Gravatar

#8 chandler75 17 år siden

Det er også interessant - men måske ikke overraskende - at stort set samtlige titler der er blevet nævnt er udgivet af DC Vertigo, som jo netop kendetegnes ved voksne, originale tegneserier i mange forskellige genrer og stilarter. Hollywood bruger dem jo også ofte til filmatiseringer, som regel uden større held.

Af andre Vertigo titler jeg har læst med stor fornøjelse er:

"Books om Magic" - om drengen Timothy Hunter, der opdager, at han er en af de potentielt mest magtfulde magikere i universet. Udkom flere år før Harry Potter.

"The Exterminators" - ny serie om et firma af skadedyrsbekæmpere.

"Hellblazer" - Vertigos længstkørende serie, om den engelske trenchcoatbeklædte magiker John Constantine.

"Human Target" - om en forvandlingsekspert, som er i stand til at overtage udsatte individers identitet, så de ikke er i farezonen. Desværre bliver han nogle gange hevet lidt for tæt ind i den nye identitet, og har svært ved at slippe af med den.

"The Losers" - om en grupper agenter, som er blevet "opløst" af deres arbejdsgiver, og som søger hævn. Action og suspense.

"100 Bullets" - Den mystiske Agent Graves udvælger tilsyneladende tilfældige personer, som alle tørster efter hævn, og tilbyder dem en pistol og 100 patroner som ikke kan spores. Men har han andre motiver?

"Sandman Mystery Theatre" - Wesley Dodds er en halvkedelig, rig forretningsmand i 1940'ernes New York. Men om aftenen tager han trenchcoat og gasmaske på og bliver til The Sanmand, der bringer mareridt til dem der fortjener det. Sideløbende forsøger han at holde gang i romancen med den viljestærke Diana. En af mine favoritserier.

"Y: The Last Man" - om den sidste mand på jorden. En mystisk virus udrydder alt liv på jorden med et Y-kromosom, undtagen den unge slendrian Yorick og hans abe. Hans mor, en senator, vil gøre alt for at beskytte ham, men Yorick er mere opsat på at søge til Australien og finde sin kæreste, som han naturligvis vil være tro overfor. Ikke nemt, når 3 mia. kvinder vil have ens krop... Virkelig underholdende serie. Ain't It Cool News skrev: "The next big thing.

Fælles for alle serier er, at de er kommet i samlede udgaver, der samler 4-8 numre af gangen til en overkommelig pris. Fx. koster "Y: The Last Man" (# 1-5, 126 siders underholdning) 104,00 kr. hos danske ComicZone.

Læs mere på: http://www.dccomics.com/graphic_novels/?cat=VERTIG...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#9 noget 17 år siden

Min top fem er

1. Preacher
2. 100 Bullets
3 Sandman
4. Watchmen
5. Sin City

Og Med Batman: The Long Halloween, Hellblazer og Hitman som boblere.

Hygger mig for tiden med Marvel Max: The Punisher skrevet af Garth Ennis.

Gravatar

#10 chandler75 17 år siden

Ja, "Punisher" fra Max er god, uforpligtende læsning. "Hitman", også af Garth Ennis, rummer derimod nogle dybere temaer, samtidig med at humoren er i top. Den er tydeligvis et af Ennis' hjertebørn. Den handler om en lejemorder med specielle evner i Hell's Kitchen i New York.

For at omformulere fra "Threesome": Garth Ennis is like sex. Even when he's bad, he's still pretty good.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: